Vliegende vissen en krabben! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Marloes Wijk - WaarBenJij.nu Vliegende vissen en krabben! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Marloes Wijk - WaarBenJij.nu

Vliegende vissen en krabben!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

17 Oktober 2014 | Suriname, Nieuw Nickerie

Lieve vrienden en familie,

Vorige week donderdag ben ik naar een poolparty gegaan. Het zou HET feest worden, maar om het niet te negatief te verwoorden; het was letterlijk en figuurlijk nogal in het water gevallen. Eenmaal ’s nachts thuisgekomen heb ik Expeditie Robinson teruggekeken en anderhalf uur geslapen. Vrijdagochtend 5.00 gingen we namelijk weer op pad!

Samen met 4 huisgenootjes, de dansleraar en zijn nichtje en daar haar man zijn familie weer van (ja snapt u het nog?) zijn we naar Biki Pan geweest. 5.00 vrijdagochtend gingen we opweg naar Nieuw-Nickerie. Nieuw-Nickerie is na Paramaribo de grootste stad van Suriname. Daar hebben we bij de familie gechillt en gegeten en we zijn ’s middags nog even ergens gaan zwemmen. Om 15.00 zijn we ongeveer in een uurtje naar Biki Pan gevaren met bootjes, dit gaf me echt een Expeditie Robinson gevoel! Biki Pan is een groot meer waar huisjes staan in het water en in een van die huisjes sliepen we.

Het huisje is te omschrijven als erg primitief. Er was een grote ruimte/kamer, waar er werd gekookt, maar waar we ’s avonds ook sliepen en de wc moest je doorspoelen door een emmer in het water te gooien, omhoog te halen en vervolgens het water in de wc te doen. Vrijdagavond hebben we krabben gevangen en gingen we kaaimannen spotten. We hebben verschillende, oranje lichtgevende, ogen gezien van de kaaimannen. Zaterdagmiddag hebben we nog een boottour gemaakt en de prachtige natuur gezien. De vogels, de bomen, het meer en de springende/vliegende vissen, het was enorm cool om te zien. Een van de springende vissen vloog (of sprong) zelfs zo in onze boot, dat was wel wat minder! Maar gelukkig was daar de dansleraar Chris die hem weer de boot uit gooide :) 's middags weer terug naar Nieuw-Nickerie, naar de familie, de krabben opgegeten en daarna weer de lange autorit van 4 uur naar huis gemaakt.

Zondag geskyped met mijn lieve mama die de dag ervoor de leeftijd van 50 had behaald! Nogmaals gefeliciteerd lieve mama! Op zulk soort momenten mis ik thuis wel een beetje, want had er graag bij willen zijn. We hebben elkaar weer helemaal bijgepraat en de rest van de zondag heb ik lekker uitgerust.

Maandag was een huisgenootje jarig en zijn we heerlijk uiteten geweest met heel het huis + een aantal vriendinnen. Dit kwam neer op drie taxi’s vol. Vanavond gaan we haar verjaardag weer vieren door met z’n allen te gaan stappen, heel veel zin in! Maar eerst om 19.00 (00.00 Nederlandse tijd) skypen met Jeroen, zodat hij na een week wachten eindelijk zijn cadeautje mag open maken!

Lieve groetjes, Marloes